Terug naar de interviews

Pleegouder en kinderopvang

Toegevoegd op : 24 april 2010

Wie zorgt er voor een kind als de ouders dat (even) niet kunnen? Pleegouders zoals Anke en Christel. Ze zijn pleegouder van Rowan en Marieke en ze werken allebei in het onderwijs. Broer en zus wonen een deel van de week bij Anke en Christel omdat hun ouders door ziekte niet de hele week voor ze kunnen zorgen. Ze gaan een paar keer per week naar de buitenschoolse opvang (BSO). Pleegouder zijn en werken, dat is best te combineren. Met een strakke planning en mede dank zij Kinderopvang. Ook tweeverdieners of alleenstaanden kunnen zo werk en zorg voor een pleegkind combineren.

Iets betekenen voor een kind
Twee jaar geleden zag het er nog heel anders uit bij Anke en Christel. Geen speelgoed in de kamer en al helemaal geen kinderschilderingen op de ramen. In maart 2008 kwamen Rowan en Marieke via pleegzorg in hun leven. Een verrijking; daar zijn ze het roerend over eens. Christel kende een pleegouder via de blokfluitles en later kreeg Anke een pleegkind in de klas. Zo is de interesse voor pleegzorg gegroeid en ontstond de wens om iets voor een kind in een moeilijke situatie te betekenen. Na het lezen van het informatiepakket over pleegzorg en het bezoeken van de informatieavond, zijn ze gestart met de voorbereidingscursus.

Anke: 'We wilden rustig aan beginnen met weekend-vakantiepleegzorg. Om pleegouder te worden hebben we de tijd genomen, want als we het zouden doen, wilden we het ook goed doen. Bovendien had ik mijn studie en daar wilde ik mee doorgaan. Eerlijk gezegd schiet de studie er toch wel bij in, want ik vind het veel te leuk om samen met Christel en de kinderen gezellige dingen te doen.
Het bijzondere van pleegzorg is dat we nu in heel andere kringen komen. Zo staan we ineens op het schoolplein te wachten op de kinderen, komen we in de speeltuin en morgen gaan we appelbeignets verkopen voor de scouting. Ik vind het echt een verrijking om kinderen in huis te hebben. Ook hebben we veel plezier samen. Het zijn vrolijke kinderen met veel humor. Maar het is zeker niet altijd makkelijk. We zitten regelmatig op de bank om met elkaar te bespreken hoe we het doen.’

De kinderopvang denkt mee
Anke en Christel zijn zeer te spreken over de buitenschoolse opvang. Er hangt een goede en huiselijke sfeer. De leiding heeft veel aandacht voor de kinderen. De kinderen komen er erg graag en ze kunnen er heerlijk spelen met allerlei spelmaterialen. Ze zien de medewerkers van de opvang echt als een verlengstuk in de opvoeding. Als er iets bijzonders is gebeurd dan bespreken ze dat. Ze vinden ook dat de leiding goed met hen meedenkt, bijvoorbeeld door aan te bieden dat de kinderen bij de voorschoolse opvang kunnen ontbijten.

Christel: 'We moeten veel meer plannen en regelen dan toen we met zijn tweeën waren. Maar doordat de kinderen nu bij ons in de buurt naar school gaan en door de voor- en naschoolse opvang lukt dat allemaal. We werken allebei in het onderwijs en 's middags is bijna altijd wel een van ons thuis. De kinderen gaan twee keer per week naar de voorschoolse opvang en af en toe een middag. Bijvoorbeeld als Anke een studiedag heeft.’

En hoe vinden de kinderen het? Ze komen graag bij BSO HocusPocus. Als Anke een studiedag heeft verzucht Marieke: 'Dan kan ik eindelijk langer blijven.’
Ze eet bij BSO HocusPocus het liefst een boterham met paté. Een boterham vind ze genoeg, want anders heeft ze geen tijd meer om te spelen. Ze speelt graag Monopoly of met de playmobil, de blokken of de computer. Knutselen doet ze ook graag. Ze is apetrots op de placemat met tuin en doolhof die ze bij BSO HocusPocus heeft gemaakt.

Begeleiding bij pedagogische en praktische vragen
Pleegouders krijgen begeleiding van een medewerker van pleegzorg. Daar kunnen ze met al hun vragen terecht en de pleegzorgwerker zorgt er ook voor dat zaken goed zijn geregeld. Bijvoorbeeld de bezoekregeling met de ouders. Maar ook als zij vragen hebben over het gedrag van hun pleegkind en hoe ze daar het beste mee om kunnen gaan.

Christel: 'We hebben regelmatig gesprekken met Esther. Ze zorgt ervoor dat we het overzicht houden. Soms zijn we met zoveel dingen bezig en Esther helpt ons dan om keuzes te maken en prioriteiten te stellen.
We hebben ook een tijdje Videointeractiebegeleiding gehad om de hechting tussen ons en de kinderen goed te laten verlopen. Dan zie je wel de juf in ons en dat we soms iets te pedagogisch bezig zijn. We willen de kinderen ook zoveel meegeven. We moeten daar keuzes in maken. Wat is nou echt belangrijk?

Esther, de begeleider van pleegzorg
'Pleegzorg en Kinderopvang kan heel goed samen gaan. Per pleegkind kijken we vanuit pleegzorg wat een kind nodig heeft en welke pleegouder dat kan bieden. Als het bijvoorbeeld voor de hechting belangrijk is dat een kind veel bij de pleegouders is, dan kan dat dus betekenen dat we speciaal een pleegouder zoeken die veel thuis is. Het belang van het kind is altijd ons uitgangspunt. Voor veel pleegkinderen is het prima als ze af en toe naar de kinderopvang gaan. Tweeverdieners of alleenstaanden die werken kunnen dus dank zij kinderopvang ook pleegouder worden.
De medewerkers van een kinderdagverblijf kunnen van grote meerwaarde zijn door hun pedagogische achtergrond. Zij kunnen zien hoe een kind het in de groep doet en vaak is het voor de pleegouders prettig om van een ander te horen hoe het gaat. Of om te horen hoe de leiding met bepaald gedrag omgaat.’

Ilse, leidster van de buitenschoolse opvang
Rowan en Marieke komen twee keer per week voor school en af en toe een middag. Bijvoorbeeld als de pleegouders bij pleegzorg een afspraak hebben of als ze een studiedag hebben. De meeste kinderen komen een vaste middag in de week maar incidenteel een middag als het nodig is kan ook. Anke of Christel bellen dan en zolang de groep nog niet vol is, kunnen Rowan en Marieke komen.
Het gaat met allebei goed in de groep. Als ze vertellen over papa en mama en over Anke en Christel kijkt niemand raar op. Ze komen hier graag spelen. Rowan speelt het liefst buiten en Marieke bouwt graag bijvoorbeeld met de kapla. Ze kan heel lang alleen spelen. Pleegmoeder vroeg zich af of dat wel goed was voor Marieke. Maar we zien dat hier wel bij meer kinderen dus dat is op zich niks om je zorgen over te maken.
We hebben geen contact met de ouders en alles gaat via de pleegouders. De kinderen hebben geen extra zorg of aandacht nodig, en als ze dat nodig zouden hebben dan bespreken we hoe we dat kunnen bieden. Net zoals met alle ouders.


Terug naar de interviews