Terug naar de interviews

Leraar & pleegouder: flexibiliteit en snel schakelen zijn belangrijk

Toegevoegd op : 1 december 2016

Vandaag bezoek ik Gerrit Jan Stoffer. Hij is getrouwd met Annewieke. Samen hebben ze twee pleegkinderen van 6 en 4 jaar. Gerrit Jan werkt bij het Dr. Nassaucollege locatie Aa en Hunze waar hij op dit moment lesgeeft aan klas 2 havo en klas 3 en 4 mavo. Verder is hij ondersteuningscoördinator. Dat houdt in dat hij verantwoordelijk is voor de extra ondersteuning van leerlingen.

Flexibiliteit
“Het leuke aan mijn werk in het onderwijs vind ik dat je werkt met een doelgroep die erg dynamisch is en die zichzelf echt aan het ontdekken is. De leerlingen worden zich steeds meer bewust van wie ze zijn en wat ze vinden. Ik vind het fantastisch om daaraan bij te dragen. Als docent aardrijkskunde vind ik het mooi om leerlingen uit te dagen met prikkelende vragen over hoe we omgaan met onze aarde, maar ook met ethische dillema’s als arm en rijk, en over kinderarbeid en de kleding die ze dragen. We hebben daarover zeer inspirerende gesprekken.”

“Ik denk dat met name de flexibiliteit die gevraagd wordt wel voor overeenkomsten zorgt in het onderwijs en de pleegzorg. Verder kost het pleegouderschap wel eens meer tijd dan ik zou willen (randzaken), maar je krijgt er ook enorm veel voor terug. Dit herken ik ook in mijn werk als leraar.”

Eigenschappen
“In mijn werk probeer ik zo duidelijk mogelijk te zijn en de speelruimte voor iedereen helder te bewaken. Dit probeer ik voor onze pleegkinderen ook te doen. Verder moet ik als leraar snel schakelen tussen situaties, dat gebruik ik ook als pleegouder.”

Werk en privé
“In het begin was het lastig om werk en privé te scheiden. Werken in het onderwijs is nooit af, er is altijd wel een proefwerk na te kijken of een les voor te bereiden. Andersom zijn er rond de pleegkinderen ook wel eens dingen die op dat moment de aandacht vragen. Het helpt om binnen het gezin heldere afspraken te hebben over wie wanneer beschikbaar is. In het geval van pleegzorg gaat dit erg goed. Werk gaat toch best vaak mee naar huis, maar ook hier helpt het om samen met Annewieke de tijd goed in te kaderen.”

Thuis “de leraar zijn”…
Tja, dit is volgens Gerrit Jan een valkuil. “Dan krijg ik te horen dat zij niet mijn leerling is en dat ze het ook wel op haar manier kan doen. Dan sta ik weer even op mijn plaats en kunnen we er samen om lachen. De vader van Annewieke is ook leraar dus ze is wel wat gewend….”

Opvoedvaardigheden
“Natuurlijk leer je in de opleiding als docent dat ieder kind een eigen verhaal heeft en dat iedereen dingen op zijn eigen manier doet. In de praktijk van alle dag vergeet ik dat wel eens. Door onze twee pleegkinderen die uit verschillende situaties komen zie ik het iedere dag in de praktijk. Kinderen zijn uniek in de manier waarop ze dingen doen. Dit inzicht helpt mij om met meer geduld naar leerlingen te kijken als ze het op hun eigen manier proberen. Sommige leerlingen helpt het om direct geholpen te worden; anderen hebben juist het vertrouwen nodig om het zelf te proberen.”

Samenwerken
“Wij vinden het belangrijk om naar ouders toe altijd neutraal te blijven over hoe zaken lopen. Hierbij helpt het zeker dat ik in mijn werk best vaak ingewikkelde gesprekken moet voeren.”

“Aandacht voor leerlingen is belangrijk binnen onze school, zowel op het gebied van onderwijs als de persoonlijke situatie van leerlingen. Door de kinderen beter te leren kennen kan je ze ook beter begeleiden. Zo is dat ook met onze pleegkinderen. We leren ze steeds beter kennen en daardoor kunnen wij ze ook beter opvoeden en begeleiden in de situaties die ze op hun pad tegenkomen.”


Terug naar de interviews